Abu Seman's Art Online

Nama saya Abu Seman @ Pak Abu. Saya seorang pegawai kerajaan tetapi hobi saya ialah melukis. Saya seorang pelukis self-taught dan amatur. Sebagai seorang self-taught saya pasti memiliki kelemahan. Tujuan saya membuka blog ini ialah untuk mendedahkan hasil karya saya kepada khalayak. Dengan cara ini saya berharap saya akan menerima komen-komen yang membina di mana komen-komen ini amat penting untuk kemajuan diri saya pada masa akan datang. Sila klik lukisan-lukisan di bawah untuk membesarkannya.

Saturday, September 10, 2005

Portrait of A Coconut Tree - watercolor on paper

Pertengahan tahun 1990an internet mula berkembang dengan pesat di Malaysia. Masa itu saya sudahpun berpindah ke Sungai Petani dan di tempat baru saya bertugas di bidang yang berkaitan dengan ICT. Saya rapat dengan internet. Ini menjadikan saya mula meneroka dan mengembara perkembangan terkini seni lukis di seluruh dunia dengan melayari laman-laman web artis profesional terutama di barat dari masa ke masa. Sedikit sebanyak hasil kerja mereka mempengaruhi saya. Seperti Templer Park saya semakin melihat subjek dalam skop yang lebih kecil (close-up). Sebenarnya ia kadang-kadang lebih bermakna daripada melukis lanskap dalam pemandangan yang luas, terbuka dan jauh. Dengan subjek dalam close-up kita memperincikan cerita subjek. Potrait of A Coconut Tree ialah contoh saya memfokus kepada bicara biologi dan ini menyumbangkan pengetahuan. Umpamanya tentang sifat dan peranan alam semula jadi ciptaan Tuhan. Ini tentunya berbeza dengan pemandangan dan lanskap yang mungkin menggambarkan keindahan sahaja.