Abu Seman's Art Online

Nama saya Abu Seman @ Pak Abu. Saya seorang pegawai kerajaan tetapi hobi saya ialah melukis. Saya seorang pelukis self-taught dan amatur. Sebagai seorang self-taught saya pasti memiliki kelemahan. Tujuan saya membuka blog ini ialah untuk mendedahkan hasil karya saya kepada khalayak. Dengan cara ini saya berharap saya akan menerima komen-komen yang membina di mana komen-komen ini amat penting untuk kemajuan diri saya pada masa akan datang. Sila klik lukisan-lukisan di bawah untuk membesarkannya.

Thursday, September 08, 2005

Brother and Sister pastel on pastel paper

Ketika mula mengenali medium cat air transparent saya senyap-senyap dari pengetahuan kawan-kawan juga menggilai medium soft pastel. Saya hanya melukis menggunakan cat air semasa melukis outdoor. Cikgu Mokhtar, Ismail Mat Hussein dan Cikgu Zakaria Abdullah (semua dari Kota Bharu) merupakan idola-idola awal saya dalam medium cat air. Ini bukan apa. Mereka melakukannya di depan mata saya. Saya belajar secara terus dari mereka. Apabila di rumah (dalam studio) cat air kadang-kadang membosankan. Saya perlu sediakan air dan berus. Saya memilih medium soft pastel kerana ia tersangat mudah diurus. Ia bersifat kering dan tidak memerlukan apa-apa medium sokongan. Ini bukan lukisan pertama saya menggunakan medium soft pastel. Ia merupakan lukisan pastel awal saya yang terbaik pada penilaian saya. Ia ditiru dari foto pada kulit sebuah buku penjagaan kanak-kanak. Kebetulan masa itu anak lelaki dan perempuan saya sebaya dengan kanak-kanak dalam foto tersebut maka saya ubah sedikit wajah mereka supaya hampir menyerupai wajah anak-anak saya. Saya namakan tajuk lukisan ini sebagai Brother and Sister.