Abu Seman's Art Online

Nama saya Abu Seman @ Pak Abu. Saya seorang pegawai kerajaan tetapi hobi saya ialah melukis. Saya seorang pelukis self-taught dan amatur. Sebagai seorang self-taught saya pasti memiliki kelemahan. Tujuan saya membuka blog ini ialah untuk mendedahkan hasil karya saya kepada khalayak. Dengan cara ini saya berharap saya akan menerima komen-komen yang membina di mana komen-komen ini amat penting untuk kemajuan diri saya pada masa akan datang. Sila klik lukisan-lukisan di bawah untuk membesarkannya.

Wednesday, September 07, 2005

Tok Kenali - oil on linen

Imej wajah Tok Kenali hanya boleh dikesan dari foto lama zamannya dalam hitam putih. Ini menimbulkan keraguan bagi saya untuk melukis wajahnya dalam warna. Putihkah atau hitamkah orangnya? Lantas saya mendapatkan bantuan dari biras saya, Ustaz Solahuddin untuk mendapatkan maklumat warna kulit Tok Kenali. Sebagai seorang ustaz beliau kenal lebih ramai orang yang ada hubungan dengan ulamak Kelantan terkenal ini. Dari maklumat yang yang diterima darinya Tok Kenali berkulit gelap. Sebaik sahaja mendapat maklumat ini saya setkan warna yang sesuai di atas palet dan terus melukis dan mewarna. Sebenarnya dalam lukisan potret terdapat 6 set warna untuk 6 jenis atau warna kulit yang berbeza. Saya cuma mengambil masa satu minggu untuk menyiapkan potret Allahyarham Tok Kenali yang bersaiz 18 in x 24 in ini. Pada awalnya saya merancang untuk mencetak potret ini dan menjualnya dalam bentuk poster. Saya pernah terfikir untuk menjual lukisan asalnya tetapi mengubah fikiran kemudiannya. Saya tidak akan menjual lukisan ini.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home