Abu Seman's Art Online

Nama saya Abu Seman @ Pak Abu. Saya seorang pegawai kerajaan tetapi hobi saya ialah melukis. Saya seorang pelukis self-taught dan amatur. Sebagai seorang self-taught saya pasti memiliki kelemahan. Tujuan saya membuka blog ini ialah untuk mendedahkan hasil karya saya kepada khalayak. Dengan cara ini saya berharap saya akan menerima komen-komen yang membina di mana komen-komen ini amat penting untuk kemajuan diri saya pada masa akan datang. Sila klik lukisan-lukisan di bawah untuk membesarkannya.

Thursday, September 08, 2005

My Wife - pastel on pastel paper

Meninggalkan Kota Bharu amat mengharukan apabila saya kehilangan ramai rakan-rakan yang mempunyai minat dan hobi yang sama, melukis. Saya dan keluarga berhijrah ke Sungai Petani, Kedah, pada awal tahun 1994 kerana bertukar bidang tugas. Sebelum itu saya bertugas sebagai guru matematik dan pendidikan seni di Sekolah Menengah Pengkalan Chepa, Kota Bharu. Saya terpaksa berpindah ke Sungai Petani kerana bertukar jawatan dan tugas. Di tempat baru saya ditugaskan di bahagian grafik. Tugas ini sesuai dengan minat saya dalam seni tetapi Sungai Petani sebenarnya kosong dengan aktiviti seni lukis. Penggiat seni lukis pada amnya tidak wujud di sini. Saya keseorangan. Melukis outdoor dengan cat air saya hampir tinggalkan terus kerana tiada kawan untuk bersama. Kerana itu tumpuan saya lebih kepada melukis di studio (di rumah)dengan soft pastel. 'My Wife' dilukis berdasarkan kepada foto isteri saya. Kerana dia isteri saya maka cuba lukis sebaik mungkin. Lukisan ini dilukis pada tahun 1997.