Abu Seman's Art Online

Nama saya Abu Seman @ Pak Abu. Saya seorang pegawai kerajaan tetapi hobi saya ialah melukis. Saya seorang pelukis self-taught dan amatur. Sebagai seorang self-taught saya pasti memiliki kelemahan. Tujuan saya membuka blog ini ialah untuk mendedahkan hasil karya saya kepada khalayak. Dengan cara ini saya berharap saya akan menerima komen-komen yang membina di mana komen-komen ini amat penting untuk kemajuan diri saya pada masa akan datang. Sila klik lukisan-lukisan di bawah untuk membesarkannya.

Saturday, September 10, 2005

Templer Park - watercolour on paper

Walau pun saya banyak dipengaruhi oleh gaya dan stail kawan-kawan saya Cikgu Mokhtar, Cikgu Zakaria Abdullah dan Ismail Mat Hussein saya tidak meletakkan gaya dan stail mereka sebagai ikon dalam diri saya buat selamanya. Dari pertengahan 1980an saya dan Cikgu Azran Omar melanggani majalah American Artist dan The Artist. Minda saya lebih terbuka dalam memilih tema dan subjek. Sebelum ini saya lebih tertarik kepada lanskap dalam pemandangan yang luas dan jauh. Dari majalah-majalah tadi saya mula dipengaruhi gaya dan stail artis profesional barat. Subjek saya mula berubah kepada close-up. Lukisan Templer Park di atas saya lukis pada tahun 1990 semasa mengikuti kursus Sijil Perguruan Khas di Institut Perguruan Ilmu Khas. Ia dilukis bukan untuk kerja kursus. Salah satu tugasan kami semasa berkursus ialah ekspedisi meredah hutan Templer Park, Selangor, untuk mencari bahan-bahan untuk tugasan kursus. Semasa ekspedisi saya mengambil gambar-gambar foto. Salah satu darinya saya abadikan dalam lukisan ini.